recent posts

Tuesday, March 15, 2011

senak, kembung ke gastrik?


cik yayan yang malas nk gi klinik ni mahu bertanya.
kalau perut rasa senak, mcm kembung angin selama lebih dari seminggu tu gastrik ke?

sebab cik yayan dah seminggu lebih mengalami masalah angin dalam perut yang kejap datang kejap pergi. sengsara tau!


so, ni artikel yang cik yayan dapat dari internet..jom bace!

Gastrik antara masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding gastritis).
Biasanya apabila orang berkata mereka ada masalah gastrik, ia merujuk kepada keadaan pertama (gastritis).

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

Jika orang mengadu sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan sebaliknya jika sakit perut selepas makan, ia mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa yang sudah lemah.

Tanda Gastrik

Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut. Antara tandanya ialah :

* Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
*memang rasa sakit perut kt belah atas bukan pada yg muncit tu*
* Rasa senak, berangin atau pedih
*rasa senak dan berangin..mula2 aritu pedih2..skrg dah tak rasa pedih*
* Rasa tidak selesa *of course la rasa tak selesa!* emo!
* Kembung, sendawa berulang kali dan kerap kentut selepas makan *memang rasa macam perut kembung, rasa mcm sentiasa penuh wlupun sebelum makan*
* Rasa mual (loya) dan muntah *rasa mual ya, tp muntah ada sekali je*
* Hilang selera makan *sikit2 la, kadang2 selera memuncak gak*
* Berat badan turun (pada peringkat teruk) *hehe...nak! nak! tapi belum sampai tahap tu lagi, nak turun berat tp tak nak sakit*

Jika sampai peringkat teruk, ulser perut menyebabkan pendarahan dan ia boleh dilihat dalam 2 bentuk iaitu :
* Najis menjadi hitam seperti tar
* Muntah mengandungi darah atau berwarna gelap seperti kopi

**dua2 simptom di atas cik yayan tak alami pun.


Siapa Yang Berisiko?

Gastrik adalah masalah sangat lazim dan boleh berlaku pada sesiapa saja. Secara umumnya lebih ramai lelaki mengalami masalah gastrik dengan nisbah 1.5 hingga 2 kali ganda berbanding wanita. Ia biasanya disebabkan gaya hidup dan faktor risiko seperti :

# Individu yang kerap mengambil ubat tahan sakit dalam tempoh lama seperti ubat anti keradangan bukan steroid (NSAID). Ini termasuk aspirin (yang diambil pesakit jantung untuk mencairkan darah)
*saya makan ubat untuk hypertension je, kira tahan sakit ke tu?

Tempoh pengambilan ubat yang membolehkan seseorang mengalami gastrik berbeza antara individu kerana bagi orang yang sensitif, pengambilan selama beberapa minggu boleh menyebabkan masalah ini

# Merokok dan banyak minum minuman keras. Asap rokok dan alkohol boleh memberi kesan negatif dan mencederakan lapisan pertahanan (lapisan mukosa) *saya tak merokok *


# Jangkitan bakteria Helikobakter pilori (H pilori). Bakteria ini berupaya melemahkan lapisan mukosa melalui 2 cara iaitu :

i) Bakteria H pilori menghasilkan enzim urase yang memecah atau menguraikan urea kepada ammonia. Ammonia ini bahan toksik yang boleh menjejaskan lapisan mukosa. Kehadiran banyak ammonia melemahkan lapisan pertahanan yang menyebabkan asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan mengakibatkan keradangan

ii) Bakteria H pilori mempunyai bentuk berpilin (berlingkar). Jadi ia boleh membuat lubang pada lapisan mukosa (seperti lubang cacing) yang akhirnya melemahkan lapisan pertahanan ini

# Individu yang banyak mengalami tekanan sama ada tekanan kerja, peribadi, sosial atau mendapat jangkitan kuman yang teruk juga lebih berisiko diserang masalah gastrik. Malah masalah gastrik juga kerap dikesan pada pesakit yang baru menjalani pembedahan besar kerana pembedahan juga adalah satu bentuk tekanan kepada badan.
*alamak, saya mengalami tekanan ke?*

# Individu yang suka mengambil ubat tradisional, terutama yang mengandungi akar kayu. Ia termasuk ubat tradisional Cina dan Melayu kerana kebanyakan ubat tradisional dicampur steroid supaya ia lebih berkesan dan mujarab.
*yang ni memang saya kena refer pada doktor, sbb saya tgh makan supplemen skang ni*

Rawatan

Ada 3 jenis ubat untuk gastrik iaitu :

* Antasid - bertindak memperbaiki dan memberi lapisan tambahan kepada lapisan pertahanan (mukosa) yang diambil 3 kali sehari

* Antagonis H2 - berfungsi mengurangkan rembesan asid. Ubat antasid dan antagonis H2 diberi untuk gastritis

* Perencat pam proton (PPI) - bertujuan mengurangkan rembesan asid dengan lebih berkesan; biasanya diberi kepada pesakit yang alami gastritis teruk atau ulser perut

Masalah yang kerap berlaku ialah pesakit tidak menghabiskan ubat diberi dan biasanya mereka berhenti mengambil ubat selepas 3 atau 4 hari iaitu apabila kesakitan hilang.

Mengapa perlu menghabiskan ubat? Ubat diberi sebenarnya membantu memulihkan lapisan pertahanan dalam perut dan ia mengambil masa 2 minggu untuk kembali normal. Memberhentikan pengambilan ubat selepas 3 atau 4 hari bermakna anda sengaja mengundang gastrik untuk datang balik.

Malah lebih baik jika pesakit jalani pemeriksaan teropong perut (endoskopi) untuk mengetahui tahap masalah dan melihat sama ada pesakit mengalami jangkitan bakteria H pilori bagi menentukan jenis ubat yang sesuai.

Jaga Pemakanan, Ubah Gaya Hidup

Selain pengambilan ubat, pesakit perlu menjaga pemakanan dan mengubah gaya hidup bagi mengelak serangan gastrik berulang. Antara perubahan yang perlu dilakukan ialah :

* Berhenti merokok dan minum minuman beralkohol
*saya memang tak merokok & minum oke!*

* Hentikan pengambilan ubat tahan sakit
*panadol sume tu takleh la ek? baik!*

* Amalkan pemakanan sihat dan makan secara teratur (sarapan, makan tengah hari dan malam). Pada bulan puasa, kena bangun sahur dan sebaiknya melewat-lewatkan bersahur. *yang ni saya akan cuba sbb selalunya klu dok umah saya malas nk makan*

* Makan sedikit-sedikit tetapi kerap
*nk makan pun kadang2 tak sempat, cmne nak makan kerap?!$%%&$#(@)&!!*

* Kurangkan makanan berempah, bercili, masam
*erk, kadang2 itu la yang saya suke..hailaaa!*

* Kurangkan minuman mengandungi kafein (kopi, teh dan minuman berkarbonat) *baik!*

* Ambil susu kerana sifat susu yang beralkali boleh mengurangkan keasidan perut *tapi kenapa kadang2 bila saya minum susu jadi lagi sakit?~*

* Kurangkan pengambilan makanan yang disifatkan berangin. Jenis makanan ini berbeza antara individu dan ubah suai mengikut keperluan masing-masing..*tu la, kadang2 tak tau benda tu berangin ke tak..*


kalau tengok pada simptom, macam dah ada je ciri2 sakit gastrik, tapi kalau boleh memang tak nak..kalau sampai esok tak oke2 lagi, mr.bambino suh g klinik. bising dah dia sebab tak elok2, pastu tak nak g klinik. sorry dear! esok kite g klinik yep.

No comments:

Post a Comment

Follow Me, I Follow U Back

Subscribe and Follow