recent posts

Friday, November 30, 2012

Ada Apa Dengan Cinta?

Korang masih ingat dengan filem ini? 
Masih ingat pada Rangga dan Cinta?




This is one of my all-time-favourite-film..Bagi aku cerita ni adalah cerita Indonesia yang terbaik pernah aku nonton..Malam tadi secara tiba-tiba aku teringatkan cerita ni, langsung balik je dari kelas, aku pun youtube kot2 la ada orang baik hati yang upload.  
Ada! 
Hati melonjak keriangan.  
Dengan menggunakan henpon aku yang kecik itu, aku menonton kembali cerita yang satu masa dulu banyak membuatkan aku berangan.  
Ya betul! 
Sangat banyak berangan! 
Hampir setiap jalan ceritanya aku hafal, dialognya, lagunya dan sajaknya..Ini adalah salah satu filem yang aku tengok lebih daripada 10 kali.  5 kali yang terawal adalah demi memahamkan dialog, sebab time tu CD yang akak aku beli tak ada subtitle BM so, payah jugak la nak memahaminya tu kan.  Selebihnya demi nak menghafal lagu-lagu OST yang ada dalam cite tu.

Filem AADC ni mengisahkan tentang persahabatan lima orang gadis iaitu Cinta, Alya, Karmen, Maura dan Milly.  Cinta seorang yang gemar mengarang puisi dan selalu menjadi pemenang kalau ada pertandingan di sekolah.  Tapi pada tahun itu, Rangga pula yang menang pertandingan cipta puisi tersebut.  So, Cinta ni mestilah nak tahu siapakah gerangan si Rangga itu kan.  Dengan berbekalkan alasan nak interview untuk ruangan Majalah sekolah, Cinta pun berjumpa dengan si pelik Rangga ni dan bermulalah kisah mereka.
Nak cerita panjang-panjang pun korang mesti dah tengok cerita ni kan? So, korang mesti dah tau. Ke ada dalam ramai-ramai ni yang tak pernah lagi tengok cerita tu????? 
Kalau ada, silalah pergi Youtube sekarang!

Rangga & Cinta
Antara scene yang paling aku suka..
Dari kiri : Maura, Alya, Milly, Karmen dan Cinta
Selepas hampir sepuluh tahun, aku teringin nak tengok rupa paras mereka sekarang, jadi aku ade la buat sikit research guna khidmat pak Google.  Haha.  Tak de kejekan??!  Jom check it ouuuut!

Inilah mereka selepas sepuluh tahun......Nicholas masih kacak seperti dulu...weeee..dan yang lain pun masih ngetop!

Dian Sastrowardoyo as Cinta



Nicholas Saputra as Rangga



Titi Kamal as Maura 



Adinia Wirasti as Karmen



Sissy Priscillia as Milly



Ladya Cheryl as Alya



Hehehehe
Mesti korang kata aku takde keje kan?
Curiosity aku membuatkan aku terlebih rajin, nak buat camne kan?

Lagi.....
Apa yang korang ingat pasal cerita ni?
Semestinya puisi Rangga itu kan yang telah menusuk-nusuk jantung korang?
Nah!
Ini dia......

Aku lari ke hutan, kemudian menyanyiku..
Aku lari ke pantai, kemudian teriakku..
Sepi..
Sepi dan sendiri aku benci..
Aku ingin bingar..
Aku mau di pasar..
Bosan aku dengan penat..
dan enyah saja kau pekat..
Seperti berjelaga jika ku sendiri..
Pecahkan saja gelasnya, biar ramai..
Biar mengaduh sampai gaduh..
Ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang
di tempok keraton putih..
Kenapa tak goyangkan saja loncengnya, biar terdera..
Atau aku harus lari ke hutan, belok ke pantai?

dan lagi satu ini puisi yang ditujukan kepada Cinta..so sweeet...

Perempuan datang atas nama cinta
Bunda pergi karna cinta
Digenangi air racun jingga adalah wajahmu
Seperti bulan lelap tidur di hatimu
Yang berdinding kelam dan kedinginan

Ada apa dengannya?
Meninggalkan hati untuk dicaci
Lalu sekali ini aku melihat karya surga 
Dari mata seorang hawa

Ada apa dengan cinta?

Tapi aku pasti akan kembali
Dalam satu purnama
Untuk mempertanyakan kembali cintanya
Bukan untuknya, bukan untuk siapa
Tapi untukku
Karena aku ingin kamu, itu saja.

Itu puisi Rangga, yang ini pula puisi Cinta untuk teman-temannya..

Ketika tunas ini tumbuh,
Serupa tubuh yang mengakar.
Setiap nafas yang terhembus adalah kata.
Angan, debur dan emosi bersatu dalam jubah berpautan.
Tangan kita terikat, lidah kita menyatu..
Maka setiap apa yang terucap adalah sabda pendita ratu.
Ahh...di luar itu pasir, di luar itu debu..
Hanya angin meniup saja lalu terbang hilang tak ada.
Tapi kita tetap menari, menari cuma kita yang tahu.
Jiwa ini tandu maka duduk saja
Maka akan kita bawa..
Semua..
Kerana kita adalah satu..

Indah kan puisi-puisi dalam cerita ini?  Lagu-lagu dalam cerita ini pun tak kurang hebatnya..Kebanyakan lagunya masih lagi aku hafal..Tak tau kenapa, tapi liriknya sangat puitis dan memberi maksud yang sangat mendalam dan salah satunya ialah lagu Tentang Seseorang ni...

Teruntukmu hatiku
Inginku berbicara
Merantai semua tanya
Imaji yang terlintas
Berjalan pada satu
Tanya selalu menggangguku
Seseorang, itukah dirimu kasih

Kepada yang tercinta
Inginnya ku mengeluh
Semua resah di diri
Mencari jawab pasti

Akankah seseorang yang kuimpikan kan hadir
Raut halus menyelimuti jantungku

Cinta hanyalah cinta
Hidup dan mati untuk mu
Mungkinkah semua tanya
Kau yang jawab

Dan tentang seseorang
Itu pula dirimu
Kku bersumpah akan mencinta

Camne? Dah teringat? Dah terusik memori lama?  Ke dah tutup buku?
Cerita ni banyak menggamit memori-memori yang lalu kan?
Dan yang paling penting, tak pernahnya bosan aku bila tengok cerita ni.
Ok, nak masukkan balik lagu-lagu dari dalam cerita ni kat dalam henpon aku.
Sesekali nak berjiwang karat apa salah nya kan?
Banyak lagi lagu-lagu nyanyian Melly Goeslaw yang best dalam cerita ni. Sila google!


P/S :
Mungkinkah satu hari aku akan jumpa seseorang seperti Rangga? HAHA! Berangan!



5 comments:

  1. hehe..nanti review pilem2 dolu2 yea..

    ReplyDelete
  2. haha..tgk la kalau ada byk masa..ini pun sebab teringat

    ReplyDelete
  3. hehehe... ternyata orang Malaysia tau dan suka juga film ini ya?
    kirain org Indonesia aja
    jadi teringat masa lalu,... kangen... :'(
    baca blog ini buat saya nostalgia... hehehe makasi ya :)
    nice blog (y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu filmnya bagus, tentu saya suka..tak kira dr mana pun film itu..:)..thanks for dropping by :)

      Delete
  4. haha aku minat giler movie nie..smpai lagu dn puisi dia pun sya hafal bulat2 haha..cant wait any longer for the second part..

    ReplyDelete

Follow Me, I Follow U Back

Subscribe and Follow