nuffnang ads

Friday, November 16, 2012

Bangkok, Thailand - Day 4

Finally!

Inilah hari terakhir kami di Bangkok.  Bila dah sampai hari terakhir di sini, rasa tak lengkap kalau kami tak pergi ke Grand Palace melalui Chao Phraya River Cruise.  Must do things in Bangkok tuuuu. So, let's start the day.

Pagi-pagi tu, seawal pukul 8.00 pagi kami turun breakfast dan ready untuk check out.  Disebabkan kami masih ada destinasi nak pergi, beg-beg kami boleh disimpan dalam bilik berkunci yang disediakan oleh hotel.

Seperti biasa, kami menggunakan perkhidmatan BTS yang sememangnya mudah dan pantas.  Harga pun murah.  Daripada stesyen Sala Daeng tu kami turun di stesyen Saphan Thaksin dengan tambang semurah 25 Baht sahaja.  Turun tangga kat bawah tu je dah ada jeti.  So, beli tiket kat kaunter.  Untuk tourist, memang dah disediakan pakej sehari.  Tengok signboard betul2,, beli tiket kat Chao Phraya Tourist Boat.  One day River Pass daripada pukul 9.30 pagi hingga pukul 4.00 petang berharga 150 Baht sahaja.  So, dalam masa tu, korang boleh sesuka hati naik dan turun di mana2 pier yang korang nak turun.

Untuk ke Grand Palace, sila turun di Maharaj Pier.  Bila nak pergi ke Grand Palace tu korang kena menapak la sikit.  Just ikut je crowd tu pergi ke arah mana.

Sementara nak sampai tu, enjoy the view sepanjang sungai Chao Phraya.

Disebabkan terlalu ramai orang dan cuaca yang agak panas, kami tak masuk pun kat dalam Grand Palace tu.  Kalau nak masuk, sila sediakan 400 Baht.  So, bagi sesiapa yang nak pergi ke palace tersebut, sila berpakaian sopan.  Kalau tak, korang kena la beli seluar baju kat luar ataupun pakai pakaian yang disediakan yang semestinya akan memburukkan lagi gambar korang kat dalam tu nanti. kikiki. dah rupa nyonya jual sayur masing2 dah aku tengok aritu.  So, sila pakai seluar panjang dan baju berlengan.

Ni pulak pemandangan kat luar Grand Palace tu.  Kedai-kedai yang ada kat tepi-tepi tu sangat unik designnya.  Old skool gitu.

Sekejap sangat kami singgah kat situ.  Panas uolssss. Kulit acik sensitip, peluh dah macam air hujan dah menitis-nitis.  Hehehe. So, perjalanan diteruskan menuju ke Wat Arun.  Kalau nak ke Wat Arun kena turun kat N8.  Daripada situ, kita kena naik ferry dengan bayaran 3 Baht sahaja sebabnya Wat Arun tu kena cross sungai.

Jalan-jalan tengok tengok je la kan.  Nak ambil gambar beria cam tak sessswai pulak. So, just tengok je la senibinanya.  Janji pergi je uols.  Kalau tak pergi kang, rasa cam tak lengkap pulak itinerary kannnn. So, lepas jalan gitu-gitu (itupun pancit gak memasing) kami pun naik balik atas boat.  Perut telah berdondang sayang, memanggil-manggil untuk makan.  Dan disebabkan badan dah belengas dan melekit, kenalah pergi makan kat tempat berhawa dingin kan.  So, pilihan kami adalah di MBK! hehehe. Daripada Saphan Thaksin tu, turun kat National Stadium dengan harga 30 Baht sahaja.  MBK ni syiook gak kalau shopping.  Tempat makan pun bagus.  So, kami berhenti lunch kat Yana Restaurant.  Berdepan dengan food court MBK tu je.  Walaupun agak pricey makanan disini, tapi serius sedap dan recommended.  Tom Yam kat situ memang ooh la la weh. Teringat sampai sekarang.  Bab-bab makan dan harganya akan diupdate dalam entry lain bila free2 nanti k.

So, perut pun dah kenyang.  Sempat kami singgah beli coklat kat pasaraya dalam MBK tu.  Gayat sebab harga coklat kat sana agak murah kalau nak compare kat Malaysia.  Dan ada juga beberapa coklat yang tak ada dijual di Malaysia pun.  Bolehlah korang g tengok2.

Kami pulang semula ke Hotel untuk berehat-rehat dan solat jamak Zohor dan Asar.  Disebabkan dah check out, kena solat kat Pantry.  Toilet memang ada je kat bawah tu, so place doesnt matter kan.  Kami dah minta Hotel book kan teksi untuk kami ke airport.  Masing-masing dah tak larat nak menapak dengan bawak beg.  So, duit pun ada lebih sikit, kami pun tong-tong bayar taxi.  Tak mahal pun, affordable and reasonable.  Kami gerak awal sebenarnya ke airport.  Flight kitorang pukul 6.30 tapi pukul 4.00 camtu kami dah tercongok kat airport.  So, dah setel check in, kitorang pun duduk bersila sambil main Jenga. hahaha. best giler! Asal sorang jatuhkan je, pecah gelak memasing. Walaupun ada orang tengok2, tapi pedulik hape kan.  Mesti korang tertanya-tanya mana kitorang dapat Jenga tu kan? Haha. Alkisahnya cousin aku si Athirah tu la yang beli kat Chatuchak Market. Kalau tak silap dia dapat dengan harga 200Bhat je dalam RM20 cmtu. Murah giles kan? sila beli.  So, dah ada experience baru main Jenga kat airport. Ko mampoo? haha

Happy to be there.  Hope murah rezeki dapat ke sana lagi especially Chatuchak Market and theres so much experiences as words cannot described.  Kena pergi sendiri then you know.  :)

Sampai bertemu lagi di next vacation....:p

P/S : Credit to Athirah for some of the pics.